جاودانه‌ها

حرفهای پایدار و ماندنی

جاودانه‌ها

حرفهای پایدار و ماندنی

جاودانه‌ها

کُلُّ شَیْ‌ءٍ هالِکٌ إِلاَّ وَجْهَهُ؛
همه از بین می‌روند، فقط وجهِ خدا جاودانه است.

اینستاگرام من
Instagram

اضافه‌ای که ربا نیست

شنبه, ۲۱ فروردين ۱۳۹۵، ۱۰:۱۲ ق.ظ

ربا آن است که به کسی قرض بدهی و شرط کنی که موقع پرداخت مقداری اضافه بدهد. اما اگر اضافه‌ای شرط نشده و شخص با رضایت خودش اضافه را می‌دهد، این کار نه تنها ربا و حرام نیست، بلکه از مستحبات دین ماست.

همچینن حرام نیست آنجایی که انسان به کسی قرض بدهد و یقین دارد که او پولش را با اضافه بر می‌گرداند، اما چون این اضافه در عقد قرض شرط نشده و شخص قرض گیرنده تعهدی ندارد که حتما باید اضافه را بدهد، اشکالی ندارد. 

امام صادق علیه  السلام: فَاِنْ اَعْطاهُ اَکْثَرَ مِمّا اَخَذَهُ بلا شَرْطٍ بَیْنَهُما فَهُوَ مُباحٌ لَهُ، وَ لَیْسَ لَهُ عِنْدَ اللّه ثَوابٌ فیما اَقْرَضَهُ۱؛‏ اگر قرض گیرنده بدون قرار قبلى، سودى به قرض دهنده بدهد، مُباح است، ولى آن قرض دهنده پاداشى از خدا نخواهد گرفت.

۱. وسایل الشیعه ج۱۸، ص۱۶۱، ح۲۳۳۹ 

نظرات (۱۰)

  • ابوالفضل نخعی
  • بسیارعالی
    بسیار مفید :)
    سلام
    ولی به نظر من در هر صورت بهتره گرفته نشه...
    پاسخ:
    زمانی که شرط نشه و او با رضایت کامل بده خدا گفته اشکال ندارد.
  • سیّد محمد جعاوله
  • استفاده کردم ممنون
    خیلی خوب
  • ❤منتـــظر المـهـدی❤
  • سلام علیکم

    عالی بود

    تشکر

    یاعلی مدد
  • مهزیار کاظمی موحد
  • سلام
    ممنون از لطف شما
    سپاس گزارم که به وبلاگ من تشریف آوردید
  • مرتضی استاجی
  • فکر کنم فرقش اینه
    شرط نکنن و دو طرف انتظار بیشتر گرفتن رو نداشته باشه
    مثلا من به شما 100 تومن میدم و شرطی نمیکنم ولی شما رو میشناسم که آدم متخلقی هستید و 110 تومن به من می دهید
    ظاهرا این هم مشکل دارد
    پاسخ:
    دوست عزیز صورت فرضی شما  اصلا اشکال ندارد بلکه اضافه دادن طرف اگر شرط نشده بشد مستحب است و اگر قرض دهنده با یقیین به دادن اضافه قرض بدهد و در متن عقد شرط نکند ربا و حرام نیست.
    خیلی جالب بود.
    جالب بود
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی