بنویس به حساب
گاهی وقتها به مغازه میرویم و جنسی را خرید میکنیم و به فروشنده میگوییم: بنویس به حساب. این جور معامله اگر چه بین مردم عادی شده ولی از نظر فقهی صحیح نیست؛ چون در معاملهی نسیه باید جنس نقد و برای عوض (پول)، مدت تعیین بشود آنهم دقیق، مثلا نگوید هر وقت داشتم، میدهم. امام خمینی میفرماید: در معامله نسیه باید مدت کاملا معلوم باشد۱.
اگر معاملهی نسیه را انجام داد و مدت را معین نکرد، در این صورت معامله باطل و فروشنده میتواند جنس را پس بگیرد.
نکته: اگر کسی، جنسی را به صورت نسیه بخرد و بعد از مدتی قیمت جنس چند برابر شود، فروشنده میتواند جنس را پس بگیرد و اگر مشتری امتناع کند و کار به دادگاه بکشد، قاضی به نفع فروشنده حکم خواهد داد؛ چرا که معامله از اول باطل بوده است.۱. توضیح المسائل امام خمینی، م٢١٠٥
- ۱۲ نظر
- ۳۰ فروردين ۹۵ ، ۱۳:۱۰