جاودانه‌ها

حرفهای پایدار و ماندنی

جاودانه‌ها

حرفهای پایدار و ماندنی

جاودانه‌ها

کُلُّ شَیْ‌ءٍ هالِکٌ إِلاَّ وَجْهَهُ؛
همه از بین می‌روند، فقط وجهِ خدا جاودانه است.

اینستاگرام من
Instagram

۳ مطلب در مهر ۱۳۹۵ ثبت شده است

در راه وصال دوست

چهارشنبه, ۲۸ مهر ۱۳۹۵، ۰۳:۱۸ ب.ظ

حضرت داوود علیه السلام در حال عبور از بیابانی، مورچه‌ای را دید که مرتب کارش این بود که از تپه‌ای خاک بر می‌داشت و به جای دیگر می‌ریخت از خداوند خواست که از راز این کار آگاه شود مورچه به سخن آمد و گفت: معشوقی دارم که شرط وصل خود را آوردن تمام خاک‌های آن تپه در این محل قرار داده است. 

حضرت داوود علیه السلام فرمود: با این جثه کوچک تو تا کی می توانی خاک‌های این تل بزرگ را به محل مورد نظر منتقل کنی و آیا عمر تو کفایت می‌کند؟ 

مورچه گفت: همه اینها را می‌دانم ولی خوشم که اگر در این راه بمیرم به عشق محبوبم رسیده‌ام، به عشق محبوبم مرده‌ام. 

«و هر کس [به قصد] مهاجرت در راه خدا و پیامبر او از خانه‏ اش به درآید سپس مرگش دررسد پاداش او قطعاً بر خداست و خدا آمرزنده مهربان استـ» (سوره‌ی نساء آیه۱۰۰)

گریه بر امام حسین علیه السلام

چهارشنبه, ۲۱ مهر ۱۳۹۵، ۰۹:۵۰ ب.ظ

گریه و عزاداری برای مصیبت‌های وارده بر امام حسین علیه السلام دارای آثار فردی، اجتماعی بسیاری می‌باشد. در روایات ائمه معصومین علیهم السلام آثاری برای گریه‌ برای امام حسین علیه السلام ذکر شده است که به نمونه هایی اشاره می‌شود:

۱. بخشش گناهان
امام رضا علیه السلام: برای مثل حسین علیه السلام باید گریه کنندگان گریه کنند. چرا که گریه بر آن حضرت، گناهان بزرگ را محو می‌کند. (بحارالانوار، ج ۴۴، ص۲۸۴)

۲. درود خداوند
حضرت محمد صلی الله علیه و آله: آگاه باشید که خداوند بر گریه کنندگان برای حسین علیه السلام، از روی رحمت و مهربانی درود می‌فرستد. (بحارالانوار، ج ۴۴، ص۳۰۶)

۳. طلب مغفرت از ناحیه امام حسین علیه السلام
امام صادق علیه السلام: حقا که [حسین علیه السلام] کسی را که برای او گریه می‌کند، می‌بیند و به خاطر رحمت براو برایش استغفار می‌کند. (بحارالانوار، ج ۲۵، ص ۳۷۶)

۴. دوری از جهنم
خداوند برای حضرت موسی فرمود: ای موسی! بدان که هرکس برای حسین علیه السلام گریه کند یا بگریاند یا وانمود به گریه کردن کند، بدنش را بر آتش حرام کردم. (بحارالانوار، ج ۴۴، ص ۳۰۸.)

۵. شادمانی در بهشت
قال رسول الله صلی الله علیه وآله:ای فاطمه علیها السلام! هر چشمی در روز قیامت گریان است، مگر چشمی که برای مصیبت حسین علیه السلام گریه کرده باشد که به وسیله نعمت های بهشت خندان و شادمان خواهد بود. (بحارالانوار، ج ۴۴، ص ۲۹۳)

اموری که باعث نشاط می‌شوند

پنجشنبه, ۱۵ مهر ۱۳۹۵، ۱۲:۱۷ ب.ظ

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: اموری که باعث نشاط می‌شوند: بوى خوش، خوردن عسل، نگاه کردن به سبزه، سوارکارى۱.

شایسته است که مرد هر روز از بوی خوش استفاده کند و اگر هر روز نتوانست یک روز در میان خود را معطر بسازد و چنانچه این هم مقدورش نبود در روزهای جمعه ترک نشود۲.


۱. حضرت محمد صلی الله علیه و آله: الطّیبُ یَسُرُّ، وَالعَسَلُ یَسُرُّ، وَالنَّظَرُ إلَى الخُضرَةِ یَسُرُّ، وَالرُّکُوبُ یَسُرُّ. (عیون اخبار الرضا، ص ۲۳۹ ح ۱۴۴)

۲. أبی الحسن الرضا علیه السلام : لا یبغی للرجل أن یدع الطیب فی کل یوم، فإن لم یقدر علیه فیوم ویوم لا، فإن لم یقدر ففی کل جمعة، ولا یدع ذلک. (الخصال، ص۳۹۲)