جاودانه‌ها

حرفهای پایدار و ماندنی

جاودانه‌ها

حرفهای پایدار و ماندنی

جاودانه‌ها

کُلُّ شَیْ‌ءٍ هالِکٌ إِلاَّ وَجْهَهُ؛
همه از بین می‌روند، فقط وجهِ خدا جاودانه است.

اینستاگرام من
Instagram

راه جلوگیری از رباخواری

سه شنبه, ۷ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۹:۰۰ ب.ظ

 راه جلوگیری از رباخواری

یکى از آداب تجارت اینست که آدم مسائل تجارت را بلد باشد تا از خطرات آن مصون بماند، اگر انسان ندانسته، وارد تجارت شد و معامله‌ای انجام داد، به احتمال قوی دچار ربا خواهد شد،

امام علی علیه السلام فرموند: مَنِ اتَّجَرَ بِغَیْرِ فِقْهٍ ارْتَطَمَ فِى الرِّبَا؛۱هر کس بدون فقه تجارت کند، در دامِ ربا می‌افتد. بخاطر اینکه باز در حدیث دیگر فرمودند: به خدا قسم! ربا در این امت از حرکت مورچه بر روی سنگ سیاه مخفی‌تر است.۲

مثلا انسان سرمایه‌ای دارد که می‌خواهد با آن گذران زندگی بکند، یک‌بار به تو می‌گوید من این پول را به تو می‌دهم ماهی فلان مقدار به من بده، این ربا و حرام است. ولی یک‌بار می‌گوید این پول را من به تو می‌دهم، برو با آن تجارت کن هر چه گیرت آمد، فلان مقدارش را به من بده، این مضاربه و حلال است.

۱. نهج البلاغه، دشتی، حکمت۴۷۷. 

۲مَعاشِرَ النّاسِ، اَلفِقْهَ ثُمَّ الْمَتْجَرَ، وَاللّه لِلرِّبا فی هذِهِ الاُْمَّةِ أخْفی مِنْ دَبیبِ النَّمْلِ عَلَی الصَّفا. بحارالانوار، ج ۱۰۳، ص ۱۱۷، ح ۱۶

نظرات (۵)

با تشکر و سپاس از موضوعات کاربردی که مطرح می کنید
جالب‌بود‌وضروری.
سلام:تشکر بابت مطالب مفیدتون
خیلی خوب
چندوقت پیش دیدم تو بازار تهران یه پارچه زده بود که آقای فلانی توی مسجد بازار کلاس احکام معاملات گذاشته. خیلی خیلی خوشحال شدم. خیلی ها احکامش رو اصلا بلد نیستند و قصد رباخواری هم ندارند
پاسخ:
آری باید فقه اقتصادی آموزش داده بشود.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی